Contemporary Jazz med smittende spille- og legeglæde

Lørdag og fredag aften i starten af Festugen kunne man opleve contemporary jazz-bandet CELL:X:ION, der i en intim atmosfære leverede en intens og insisterende legende koncert med den unge sangerinde Xenia Kasch i forgrunden. Sin unge alder til trods viste sangerinden en stor spændvidde i udtryk fra det sarte rene lyrisk legende til det kradse og pågående råt swingende.

Bag trommerne sad Peter Christiansen med konservatorieuddannelse bag sig og med en blændende teknik og vedholdende energisk indlevelse, der også vistes i chases – og endda i noget så originalt som trommesolo i Jobims typisk næsten søvndyssende afdæmpede klassiker, “The Girl from Ipanema”.

Der var tydeligvis et tæt samspil med bassisten Helge Kasch, som ud over en solid bund også bidrog med sin smukke lyd og lyriske soli til det bandets udtryk – lige fra afdæmpet kammerjazz til beskidt rockende funk. Stærkt stod også det fine duospil med sangerinden i klassikeren “Angel Eyes”, hvor Henrik Kasch på (elektrisk) klaver leverede en lavmælt solo som et slags intermezzo holdt i en Bach-inspireret stil mellem de to sang- og basforedrag.

Ankermanden Henrik Kasch leverede en række interessante soli og fortolkninger af melodier fra den store amerikanske sangbog, ligesom det legende akkompagnement leve-rede mod- og medsvar til sangerindens forskellige vokaludtryk. Uden at forfalde til epigoneri mærkedes den dynamiske og selvstændige brug af venstre hånd, som udgangspunkt brugtes til samtidig melodispil med akkompagnement eller som polyfon modstemme, som kraftigt inspireret af kunstenere som Brad Mehdau.

Der var således mange følelsesregistre på Cope de to aftener, men karakteristisk var den legende forførelse og insisteren på aldrig at spille det samme som sidst for således at bevare musikalsk friskhed og fokus, som man nærmest ikke kunne undgå at blive godt gammeldags “glad i låget” af.

jazz

Café Cope

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *